Czy atopowym zapaleniem skóry można się zarazić? Czy atopowe zapalenie skóry jest dziedziczne? Jak brzmi angielska nazwa atopowego zapalenia skóry? Sprawdź odpowiedzi na 6 najpopularniejszych pytań o atopowe zapalenia skóry.

Czy atopowe zapalenie skóry jest zaraźliwe?

Nie. Atopowe zapalenie skóry NIE JEST ZARAŹLIWE. Nie jest powodowane przez bakterie, wirusy, grzyby, czy inne mikroby. Wynika z nieprawidłowej budowy i funkcji skóry, z przyczyn genetycznych i środowiskowych. Atopowym zapaleniem skóry nie można się w żaden sposób zarazić. O tym, że atopowe zapalenie skóry nie jest zaraźliwe wspomniałam również w innym wpisie, poświęconym mitom na temat atopowego zapalenia skóry

Czy atopowe zapalenie skóry jest dziedziczne?

Tak (z pewnym wyjątkiem, o którym poniżej). Atopowe zapalenie skóry to złożona, wieloczynnikowa choroba o podłożu genetycznym. Znaleziono wiele genów, których mutacje mogą występować u osób z atopowym zapaleniem skóry. Jednym z nich jest gen białka filagryny. Mimo predyspozycji genetycznych u danej osoby może przez całe życie nie wystąpić atopowe zapalenie skóry, ponieważ atopowe zapalenie skóry to choroba wieloczynnikowa, a poza czynnikami genetycznymi ważne są czynniki środowiskowe.

Wykazano, że jeżeli jedno z bliźniąt monozygotycznych (o takim samym materiale genetycznym) choruje na AZS, to ryzyko wystąpienia tej choroby u drugiego dziecka wynosi 70–86%. W przypadku bliźniąt dizygotycznych ryzyko to wynosi 21–23%. Gdy jedno z rodziców choruje na AZS, ryzyko pojawienia się choroby u dziecka wynosi 30%, natomiast w przypadku występowania AZS u obojga rodziców – 50–70% (Woldan-Tambor, Agata, and Jolanta B. Zawilska. „Atopowe zapalenie skóry (AZS)–problem XXI wieku.” Farm Pol 65.11 (2009): 804-811.)

Zdarzają się natomiast przypadki osób, u których stwierdza się atopowe zapalenie skóry, ale nie wynika ono z podłoża genetycznego, jest natomiast spowodowane jedynie czynnikami środowiskowymi. Wówczas taki przypadek AZS nie jest dziedziczny.

Sprawdź inne statystki na temat atopowego zapalenia skóry

Czy Protopic to steryd?

Nie. Protopic nie jest sterydem. Protopic nie należy do grupy leków sterydowych (kortykosteroidów). Protopic, a właściwie Takrolimus jest natomiast podobny w działaniu do stosowanej w ogólnym leczeniu cyklosporyny. Te dwie substancje są inhibitorami kalcyneuryny. Więcej informacji na temat protopicu znajdziesz we wpisie Jak działa Protopic? Czy Protopic to steryd? | Atopowe zapalenie skóry – leczenie

Atopowe zapalenie skóry po angielsku?

Atopic dermatitis

Czy atopowe zapalenie skóry jest wyleczalne?

Tak i nie. Atopowe zapalenie skóry charakteryzuje się okresami remisji, kiedy to skóra ma się dobrze i nie dokuczają nam zmiany skórne, oraz na okresy zaostrzenia, kiedy pojawiają się swędzące, czerwone zmiany atopowe, często w charakterystycznych miejscach, takich jak zgięcia łokci. Z jednej strony da się wyprowadzić skórę ze stanu zaostrzenia choroby, jednak często jest to długotrwały, żmudny i trudny proces. Stosuje się odpowiednie leki: miejscowe lub ogólne oraz odpowiednią pielęgnację, dobraną indywidualnie do pacjenta w zależności od potrzeb jego skóry, czy współistniejących alergii. Poza tym podejmuje się odpowiednie kroki, mające na celu ograniczenie czynników zaostrzających atopowe zapalenie skóry, takich jak stres, niska wilgotność powietrza, czy infekcje. Dodatkowo stosując odpowiednie środki zaradcze można przez wiele lat (lub w ogóle) nie doświadczyć ponownie zaostrzenia atopowego zapalenia skóry. Jednak nie da się wyleczyć, czy usunąć predyspozycji genetycznych do atopowego zapalenia skóry. Tak jak wspomniałam wyżej – atopowe zapalenie skóry to choroba wieloczynnikowa, o podłożu genetycznym (z rzadkimi wyjątkami). Jeżeli u danej osoby występuje mutacja jakiegoś genu, którą powiązano z występowaniem atopowego zapalenia skóry, np. mutacja genu białka filagryny, to niestety, ale nie da się usunąć tej mutacji, czy z niej „wyleczyć”.

Czy atopowe zapalenie skóry swędzi?

Tak. Miejsca zaognione swędzą piekielnie, natomiast skóra nie zajęta przez zmiany atopowe, czy skóra w trakcie remisji, swędzi w mniejszym stopniu lub wcale. W moim przypadku nawet w remisji „czuję” swoją skórę i zdarza mi się drapać. Zwiększone swędzenie w jakimś miejscu przy braku (jeszcze) widocznych zmian zazwyczaj oznacza dla mnie, że „coś się szykuje” i w najbliższych dniach pojawią się w tym miejscu zmiany atopowe.

Świąd jest jednym z głównych objawów atopowego zapalenia skóry. Jest również jednym z podstawowych kryteriów diagnozy atopowego zapalenia skóry. Więcej na temat diagnozowania atopowe zapalenia skóry znajdziesz we wpisie: Jak diagnozuje się atopowe zapalenie skóry?

Jeżeli spodobał Ci się ten post i uważasz, że może komuś się przydać, udostępnij go proszę:

3 thoughts on “6 faktów o atopowym zapaleniu skóry. Czy atopowe zapalenie skóry jest zaraźliwe, dziedziczne, wyleczalne…?”