Atopowa prasówka 4/2017 | Twardość wody a ryzyko atopowego zapalenia skóry

17:45
Atopowa prasówka jest to cykl wpisów, w którym przedstawiam najważniejsze informacje z artykułów naukowych dotyczących atopowego zapalenia skóry.  Tym razem krótka Atopowa prasówka na temat korelacji między twardością wody i poziomem chloru w wodzie a wystąpieniem atopowego zapalenia skóry.

Atopowa prasówka 4/2017 | Twardość wody a ryzyko atopowego zapalenia skóry

Perkin, Michael R., et al. "Association between domestic water hardness, chlorine, and atopic dermatitis risk in early life: a population-based cross-sectional study." Journal of Allergy and Clinical Immunology 138.2 (2016): 509-516.

W badaniu wzięły udział 1303 niemowlęta w wieku 3 miesięcy. Uzyskano dane dotyczące poziomu CaCO3 i Cl2 w wodzie od lokalnych dostawców. CaCO3 jest jednym ze związków odpowiadających za twardość wody, natomiast Cl2 jest dodawany w celu dezynfekcji wody. Dzieci podzielono na grupy wg uzyskanych danych o wodzie - grupa podstawowa z niską zawartością CaCO3 i Cl2 w wodzie w gospodarstwie domowym, grupa z wysoką zawartością CaCO3 i niską Cl2, grupa z niską zawartością CaCO3 i wysoką Cl2 oraz grupa z wysoką zawartością CaCO3 i Cl2 w wodzie w gospodarstwie domowym.

Widoczne atopowe zapalenie skóry było bardziej powszechne we wszystkich trzech grupach w porównaniu do grupy podstawowej.

Stwierdzono, że wysoki poziom CaCO3 w wodzie w gospodarstwie domowych, a zatem zwiększona twardość wody w kranie zwiększa ryzyko atopowego zapalenia skóry u niemowląt, natomiast wpływ zwiększonego poziomu Cl2 pozostaje niepewny. Konieczne są dalsze badania, żeby stwierdzić np., czy zainstalowanie w domu urządzeń zmniejszających poziom CaCO3 mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia AZS u niemowląt.

Sprawdziłam, gdzie w Polsce jest najtwardsza woda - wygrywa Gdańsk. Natomiast najbardziej miękka jest w Krakowie i Katowicach. Oczywiście to nie jest tak, ze twarda woda jest zła. Twarda woda ze względu na wapń i magnez wspomaga nasze zdrowie. Natomiast w przypadku atopowego zapalenia skóry (oraz przedstawianego badania) rozpatrywany jest wpływ wody zewnętrznie, do mycia, czy ewentualnie prania. Twarda woda tworzy osad np. na kranach, zlewach i tak samo może osiąść na naszej skórze po kąpieli, zostawiając niewidoczny pyłek i drażniąc skórę. Sposobem na pozbycie się CaCO3 z wody jest jej przegotowanie. Może zatem warto rozważyć przegotowywanie wody do mycia, chociażby do mycia twarzy i szyi, w miejscowościach, gdzie woda doprowadzana do domów jest twarda.

PS. Ostatnio dowiedziałam się, że jest możliwość prostego założenia filtra zmiękczającego wodę, np. w słuchawce prysznicowej. Wcześniej nie wiedziałam, że taki filtr da się prosto i szybko zamontować u siebie w domu. Myślę, że zamontuję go u siebie ze względu zarówno na atopowe zapalenie skóry, jak i trądzik.

Poprzednie Atopowe Prasówki:
- Atopowe zapalenie skóry - aktualne wytyczne terapeutyczne (warto przeczytać również sam artykuł, jest po polsku)
- Ustekinumab - leczenie biologiczne AZS
- Atopowe zapalenie skóry a występowanie innych chorób

Brak komentarzy:

Obsługiwane przez usługę Blogger.